Zonguldak’taki meslek lisesi öğrencileri, Türkiye, İtalya, İspanya ve Romanya’nın unutulmaya yüz tutmuş masa oyunlarını geleceğe taşımak için yabancı akranlarıyla dijital ortamda platform oluşturdu.
Zonguldak Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi koordinatörlüğünde, üç farklı ülkeden okulların ortaklığında Erasmus+ Mesleki Eğitim Stratejik Ortaklıklar (KA210-VET) kapsamında yürütülen “Stebogvera Oyunları: Gelenekten Dijitale Projesi”, yaklaşık iki yıl önce hayata geçirildi.
Proje süresince her ülkede en az 40 öğrencinin katılımıyla sunumlar, atölye çalışmaları, turnuvalar ve kültürel geziler düzenlendi. Oyunların tarihçesini araştırıp kurallarını öğrenen öğrenciler, bilişim teknolojileri alanındaki becerilerini kullanarak bu oyunları 3D modelleme ve kodlama teknikleriyle internet ortamına taşıdı. Yıl sonunda sona erecek proje kapsamında geliştirilen dijital oyun içerikleri resmi web sayfasında yer alarak sürdürülebilir hale getirildi. Web tabanlı oyun platformuna dönüştürüldüğü için İtalya’nın “scopa”, İspanya’nın “cinquillo”, Romanya’nın “ludo” ve Türkiye’nin “mangala” oyunları, kullanıcılara farklı kültürlerin oyunlarını tanıma imkanı sunuyor.
“Oyunları dijital ortama aktararak korumuş oluyoruz” ifadesini kullanan okul müdürü Muhammet Yıldız, okulun uluslararası arenada söz sahibi olması için çalışmalara devam ettiklerini belirtti. Projenin bu amaçla önemli olduğunu vurgulayan Yıldız, sınırların ortadan kalktığını ve öğrencilerin yeni deneyimler elde ettiğini kaydetti. Öğrencilerin bu süreçte bilgi, beceri ve bakış açılarını geliştirdiğini ekleyen Yıldız, “Projeyle öğrencilerimiz diğer ülkelerin insanlarıyla etkileşime geçiyor, kültürlerini tanıyor. Aynı zamanda kültürümüzdeki bu oyunları dijital ortama aktararak korumuş oluyoruz.” şeklinde konuştu.
“Farklı kültürlere ait masa oyunlarını tanıdılar” diyen Bilişim Teknolojileri Alan Şefi Bahattin Doğan, dijitalleşen dünyada unutulmaya yüz tutmuş geleneksel kültürü öğrencilere tanıtmaya çalıştıklarını anlattı. 4 ülkeyle bir ortaklık kurarak bilişim teknolojileri alanında oyunların algoritmalarını çıkararak tasarımlarının yapıldığını ve dijital ortama aktarıldığını ifade etti. Bu sayede öğrencilerin geleneksel oyunların kurallarını öğrenirken, bilişim teknolojileri alanında bilgilerini de artırdığını söyledi.
Projeyle öğrencilerin iletişim içerisinde olmasını sağladıklarını aktaran Doğan, “Öğrencilerimiz farklı ulusları tanıma fırsatı buldu.” ifadelerini kullandı. Atölye çalışmaları sonrasında düzenlenen turnuvalarda öğrencilere başka ülkelerin oyunlarını deneme imkanı sunuldu. Doğan, kültürel işbirliğine dikkat çekerek, “Öğrencilerimiz farklı uluslardan gelen kişilerle İngilizce konuşma fırsatı buldu.” dedi.
11. sınıf öğrencisi Muhammet Efe Akyüz, projeye katılmanın kendi için harika bir deneyim olduğunu vurgulayarak, “Hem yurt dışından gelen ziyaretçiler sayesinde yabancı dilimi geliştirdim hem de derslerde öğrendiğim kodlama bilgilerini gerçek bir projede kullanma şansı buldum.” ifadesini kullandı. Diğer bir öğrenci Faruk Hamzaçebi ise projede yer almaktan mutluluk duyduğunu belirterek, farklı kültürleri tanımaktan ve deneyim kazanmaktan memnuniyet duyduğunu ifade etti.
(Haber Merkezi)


















